pl1.jpg

Odporność przedwiośniem

Autor: Małgorzata Wilkowska

W marcu nasza odporność zostaje wystawiona na próbę. Przełom zimy i wiosny przynosi wzmożone uczucie zmęczenia, osłabienia, rozdrażnienia, a także słabszą koncentrację. Co jeść, by wzmocnić swój organizm i odzyskać energię?


Jak wygląda przedwiosenna dieta wzmacniająca odporność?

O tej porze roku można zauważyć częste niedobory witaminy C oraz ogólną niższą podaż z dietą antyoksydantów, co istotnie wpływa na odporność. Antyoksydanty zapewniają zwiększoną odporność organizmu na infekcje, a witamina C ma dodatkowo właściwości bakteriobójcze. Niedobory z tych związków w diecie są związane z mniejszą dostępnością świeżych warzyw i owoców na przełomie zimy i wiosny. Jak więc zadbać o odporność w takim przypadku?

Sięgaj po zapasy z piwnicy

Warzywa i owoce, które możemy przechowywać w domowych spiżarniach to prawdziwe bomby witaminowe! Warto zwrócić uwagę na buraki, które zawierają niemal wszystkie witaminy z grupy B, oraz A i C, są też bogatym źródłem flawonoidów, kwasu foliowego i błonnika pokarmowego. Spożywanie buraków wspiera odporność organizmu na infekcje, dzięki temu, że mają działanie wiruso-, bakterio- i grzybobójcze. 

Inne warzywa z piwnicy, czyli marchew i kapusta to obfite źródła beta-karotenu - kolejnego przeciwutleniacza wspierającego układ odpornościowy. Odporność doskonale wzmocnią także czarny bez i czosnek, czyli główne składniki dwóch suplementów marki Blue Nature - Immunavita i Garlic Forte.


Czarny bez czyli naturalny antybiotyk i superfoods w jednym, ma działanie antywirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, napotne, łagodzące katar i kaszel. Do celów leczniczych wykorzystuje się głównie kwiaty i owoce, które są bogate we flawonoidy, kwasy organiczne, garbniki, olejki eteryczne, witaminy A, B1, B6, C, karotenoidy, sole mineralne i pektyny. Sok z czarnego polecany jest na przeziębienia i infekcje. To także bogate źródło antocyjanów (odpowiadających za barwę bzu), które mają właściwości antywirusowe i usprawniające działanie układu immunologicznego.

Czosnek to kolejny stosowany od wieków naturalny antybiotyk, który wzmacnia odporność. Ma właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne, przeciwbakteryjne oraz wzmacniające układ immunologiczny. Kluczowym składnikiem czosnku nadającym mu powyższe właściwości zdrowotne jest allicyna.

Inne warzywa i owoce dostępne przez cały rok i które z powodzeniem można przechowywać w piwnicy to: gruszki, jabłka, brukiew, brukselka, cebula, czosnek, fasola, pietruszka (korzeń), por, seler (korzeń) i ziemniaki.

Sięgaj po kiszonki

Wybieraj kiszoną kapustę oraz ogórki. Kiszonki to źródło bardzo korzystnych dla naszego zdrowia probiotyków. Probiotyki pobudzają wzrost bakterii jelitowych, które są potrzebne do codziennego działania układu odpornościowego. A więc kiszone warzywa to nie tylko smaczne, ale i bardzo zdrowe uzupełnienie diety. Kiszenie przyczynia się do zwiększenia wchłanialności składników i podnosi zawartość antyoksydantów, a także przeciwdziała rozwojowi bakterii gnilnych.

Sięgaj po mrożonki

W celu zachowania największych ilości cennych składników odżywczych, warzywa i owoce mrozi się najczęściej zaraz po ich zbiorze. Prawidłowo przeprowadzony proces mrożenia powoduje małe straty składników odżywczych, mineralnych i witamin (np. straty witaminy C – do 40%, witamin z grupy B do 10-20%, karotenu – 5-30%). Nie bój się więc gotowych mrożonek, to świetna alternatywa dla świeżych owoców i warzyw.

Owoce, które można mrozić: jagodowe, śliwki, wiśnie, czereśnie, porzeczki, agrest, morele, brzoskwinie, nektarynki, jabłka i gruszki, banany, żurawina, mango, ananas i granat.

Warzywa, które można mrozić: szparagi, fasolka szparagowa, groszek, kukurydza, bób, kalafiory, brokuły, szpinak, jarmuż, marchew, seler, brukselka, rabarbar, buraki i botwinka, papryka, dynia, pomidory.

Sięgaj po suplementację:

Oprócz diety źródłem tych składników może być odpowiednio dobrana suplementacja. Zwróć uwagę na produkty, które mogą skutecznie wesprzeć odporność – Immunavita oraz Garlic Forte.

Immunavita to produkt na bazie ekstraktów dwóch bogatych źródeł witaminy C – czarnego bzu i aceroli. Z kolei Garlic Forte ma w swoim składzie czosnek, czystek kreteński i czarci pazur czyli połączenie allicyny, alliny i polifenoli. Te unikalne kombinacje to skuteczna recepta na naturalne wsparcie układu odpornościowego.

Pamiętaj:

W okresie przedwiosennym zadbaj o różnorodny jadłospis, szczególnie uwzględniając produkty, które wzmacniają odporność. W tym celu skorzystaj z zapasów w piwnicy, mrożonek czy kiszonek. Wsparciem będą również suplementy diety czyli Immunavita oraz Garlic Forte.